هیق

هیق نام روستای پدری ماست. اگرچه سالهاست که دیگر در آن روستا زندگی نمی‌کنیم، اما «هیق» برای ما نماد ریشه‌ها و اصالت‌هاست. این «ریشه‌ها» و «اصالت‌ها» دقیقا آن چیزی است که در این صفحه عالم مجاز در پی آنیم...

هیق

هیق نام روستای پدری ماست. اگرچه سالهاست که دیگر در آن روستا زندگی نمی‌کنیم، اما «هیق» برای ما نماد ریشه‌ها و اصالت‌هاست. این «ریشه‌ها» و «اصالت‌ها» دقیقا آن چیزی است که در این صفحه عالم مجاز در پی آنیم...

۳۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

ادامه پرونده گولن...

...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فواد آونی، روزنامه نگار و پژوهشگر شناخته شده ترکیه با انتشار مقالاتی تحت عنوان «جماعت گولن و ایران هراسی» به بررسی ابعاد مختلف جریان گولن در ترکیه و جهان اسلام پرداخته است.

آونی در مقالات خود با بیان این که اصلی‌ترین حربه مورد استفاده جماعت در برابر رقبا و دشمنان خود استفاده از توان رسانه‌ای بسیار بالای خود است؛ می‌نویسد: بهتر است ابتدا به میزان بزرگی شبکه رسانه‌ای این گروه توجه داشته باشیم که شامل شبکه‌های تلویزیونی سامان یولو، ابرو، مهتاب، یومورجوک، دنیا، ام سی، ایرماک، تونا شاپینگ؛ شبکه های رادیویی بورچا، سامان یولو هابر، مهتاب، کره، اس تی وی؛  آژانس رسانه ای جهان؛ روزنامه زمان که علاوه بر ترکیه در 20 کشور با زبان‌های آن کشورها منتشر می‌شود؛ مرکز پخش فرهنگی جهان و بیش از 30 موسسه انتشاراتی و مطبوعاتی می‌شود که حجم مالی‌ای بیش از 100 میلیارد دلار را به خود اختصاص می‌دهد. اما سوال اصلی این است که جماعت از کدام راه‌ها توانسته است حجم مالی چشمگیر 100 میلیارد دلاری را برای فعالیت‌های رسانه‌ای خود جذب کند؟

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۳ ، ۱۳:۱۹
مسعود صدرمحمدی

ادامه پرونده گولن

...

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، جریان فتح الله گولن از نفوذ قابل توجهی در قفقاز و آسیای میانه برخوردار است. پس از حوادث اخیر ترکیه جمهوری‌های مسلمان جماهیر سابق شوروی که پیش از این با روی باز پذیرای جریان گولن بودند اکنون با سوءظن به این جریان نگاه می‌کنند. در گفت‌وگویی که در زیر می‌آید این موضوعات با کنعان روشن اوغلو، روزنامه نگار و پژوهشگر جمهوری آذربایجان به مذاکره گذاشته شده است.

*تسنیم: به نظر شما جمهوری آذربایجان و آسیای میانه به چه علتی برای جریان گولن اهمیت پیدا کرده است. چرا آن‌ها حجم قابل توجهی از توان و فعالیت‌های خود را متوجه این منطقه کرده‌اند؟

جریان گولن و یا اگر از عبارت خودشان استفاده کنیم «حرکت خدمت» اگر چه در ترکیه ایجاد شد اما دوره اصلی گسترش آن مربوط به دوران فروپاشی اتحاد جماهیر سوسیالیست شوروی بود. با از بین رفتن این اتحادیه 15 جمهوری تشکیل شدند که از این تعداد 6 جمهوری مسلمان بود و علاوه بر آن در خود روسیه هم جمعیت قابل توجهی از مسلمانان زندگی می‌کردند که این مسلمانان به لحاظ زبانی ترک زبان شناخته می‌شوند. با در نظر گرفتن ملاحظات دینی و ملی طبیعی بود که ترکیه به راحتی توان نفوذ در این مناطق را داشته باشد. چرا که با از بین رفتن اتحاد جماهیر شوروی حس ملی‌گرایی در این کشورها به شدت رشد کرده بود و از سوی دیگر این جمهوری‌های کوچک نیازمند حامیان خارجی بودند. در چنین شرایطی این کشورها رو به سوی دولت‌های مسلمان و ترک کردند.

در این دوره زمانی بنا به ادعاهایی با همکاری و حمایت ایالات متحده جریان گولن توانست که برای حضور خود در این مناطق زمینه پیدا کرده و حاضر شود. زمان بسیاری طول نکشید که این جریان در جمهوری‌های مسلمان تازه تاسیس شوروی دارای مدارس، موسسات آموزش آزاد، خوابگاه‌های دانشجویی، روزنامه، شبکه تلویزیونی و تعداد قابل توجهی شرکت‌های تجاری شد.

کنعان روشن اوغلو

در سال‌های پایانی دهه 90 و سال‌های آغازین قرن حاضر جریان فتح الله گولن توانست 10ها مدرسه برای خود در این کشورها داشته باشد. از جمله بر اساس تحقیقاتی که انجام شده می‌توان به 28 مدرسه در قزاقستان، 24 مدرسه در استان‌های مختلف فدراسیون روسیه، 18 مدرسه در ازبکستان، 15 مدرسه در ترکمنستان، 14 مدرسه در جمهوری آذربایجان و 11 مدرسه در قرقیزستان اشاره کرد. علاوه بر این کشورها می‌توان به 4 مدرسه این جریان در آلبانی و مغولستان، 5 مدرسه در اوکراین و رومانی، 2 مدرسه در مولداوی و یک مدرسه در عراق، افغانستان، گرجستان، پاکستان، بنگلادش، مقدونیه، مجارستان، لیبی، آفریقای جنوبی، سودان، اندونزی، تایلند و تایلند اشاره کرد.

بر اساس برخی اطلاعات گولن برای راه‌اندازی این مدارس در کشورهای مختلف از حمایت کشورهای غربی برخوردار بوده است و بر اساس گزارش‌های منتشر شده در خود ترکیه این مدارس علاوه بر انجام فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های دینی برای جذب طرفداران به جریان و نیز کشف موقعیت‌های جدید اقتصادی فعالیت داشته است.

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۳ ، ۱۱:۳۲
مسعود صدرمحمدی

در مورد شخصیت و کیستی فواد آونی در میان روزنامه نگاران ترکیه حرف و حدیث فراوانی است اما به هر حال مقالاتی که در این اواخر در مورد جریان گولن و نوع تفکر آنها در مورد ایران و تشیع منتشر کرده است را نمی توان نادیده گرفت. این بخش نخست است و بخش دوم نیز چند روز دیگر ان شا الله منتشر خواهد شد.

...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فواد آونی، نویسنده و روزنامه نگار مشهور ترکیه در سلسله مقالاتی که با تازگی با نام «جماعت گولن و ایران هراسی» منتشر کرده است به بررسی جنبه‌های جدیدی از فعالیت‌های جریان گولن علیه ایران و انقلاب اسلامی اشاره کرده است.

آونی در این سلسله مقالاتی که در رسانه‌های مختلف ترکیه بازتاب قابل توجهی داشته است با اشاره به این که جماعت گولن با استفاده از توان رسانه‌ای خود هر سفیدی را سیاه و هر بدی را می‌تواند خوب جلوه دهد با اشاره به مخالفت این جریان با ایران می‌نویسد: «زمانی که ترکیه در تابستان امسال با درگیری‌های داخلی و تظاهرات‌های حوادث پارک گزی مواجه شد، جماعت -گولن- تمام تلاش خود را برای پیدا کردن یک دست خارجی و نشان دادن این اتفاقات به عنوان یک نوطئه از سوی دشمنان خارجی به کار برد. طبیعی بود که مقصود آنان از این دشمن، ایران است. آنان حتی این حوادث داخلی را در ارتباط با حوادث سوریه تحلیل کرده و شهروندان علوی ترکیه را متهم به اقدام برای انتقام از حکومت در برابر حوادث سوریه کردند.»

گولن

وی ادامه می‌دهد: «برخی قلم‌ها هستند که فقط برای جماعت گولن می‌نویسند و همینطور برخی سخنرانان، اساتید دانشگاه، روشنفکران، الهیات دانان و افراد دیگری هستند که وابسته به جماعت گولن هستند و فقط با نگاه به دهان اربابان خود به یکباره همگی دست به یک کمپین هماهنگ علیه ایران می‌زنند.»

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۰۴
مسعود صدرمحمدی

ادامه پرونده گولن: جریان گولن؛ تکفیری‌های کت‌شلواری-7/گفت‌وگوی من با یک پژوهشگر ترکیه‌ای- 3(قسمت پایانی)

...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیدین آلتای، روزنامه نگار و پژوهشگر کرد ترکیه‌ای از پژوهشگران عرصه سیاست و فرهنگ ترکیه است. او سردبیر سایت خبری تحلیلی «7sabah» هم هست. آلتای اطلاعات جالبی در مورد فعالیت‌های جریان گولن و پشت صحنه فعالیت‌های این گروه برای مقابله با اسلام انقلابی در منطقه دارد. با او درباره این جریان به گفت‌وگو نشستیم. با او درباره این جریان به گفت‌وگو نشستیم. بخش اول و دوم از این گفت‌وگو در روزهای قبل در اینجا و اینجا منتشر شد.

آلتای می‌گوید: «جریان گولن در مواقع بسیاری در برابر احکام قرآنی و عقاید اسلامی حتی ایستادگی می‌کند. این نوع اقدامات با نظریه «حجاب جز واجبی از اسلام نیست» آغاز شد و اکنون به حدی جرات اهانت به شخصیت‌های اسلامی مسلمانان را پیدا کرده است که قائل است می‌توان قسمت «اشهد ان محمدا رسول الله» را از اذان حذف کرد. این جماعت کار را به جایی رسانده که حماس و حزب الله را به عنوان گروه‌های تروریستی می‌شناسد اما جنایات اسرائیل را به عنوان دفاع از خود مشروع می‌داند.»

او معتقد است: «وقوع انقلاب اسلامی در ایران موجب کسب اعتبار برای جهان اسلام شده بود و بعدها با پیروزی حزب الله بر اسرائیل تمامی اهل سنتی که به حمایت کامل ایران از حزب الله آگاهی داشتند نسبت به ایران و انقلاب اسلامی محبتی قلبی پیدا کردند. این حس محبت در زمان بسیار کوتاهی ابعاد گسترده‌ای به خود گرفت. چنین وضعیتی در این مواقع حکایت از آن داشت که ایران تبدیل به شاخصی برای جهان اسلام شده است و نقشه راهی جدید برای جهان اسلام ارائه داده است. این نقشه راه را می‌توان با عنوان نقشه «بزرگترین قیام تاریخ» یاد کرد.» بخش سوم از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۳ ، ۱۱:۵۸
مسعود صدرمحمدی

یادداشتی که امروز در سایت تبریز بیدار منتشر شد.

...

نامش کبیرلینسکی است. چند دهه به هنر و فرهنگ کشورش خدمت کرده و حالا که روزهای پایانی زندگی کاری اش را در حال پشت سر گذاشتن است انتظار دارد بالاخره بعد از سالها خدمت، اجرای نقش های مختلف، نقش هایی که گاه اگر او نبود کسی دیگری نمی توانست یا نمی خواست که آن نقش ها را اجرا کند انتظار دارد تقدیری از او شود. در مراسمی از او برای سالها خدمتش تشکر و قدردانی کنند.

منتظر است اما خبری نیست. بالاخره خودش به زبان می آید که بندگان خدا ما هم در این مملکت زحمت کشیده ایم و خیلی از کسانی که دست اندر کار فعلی اند زمانی ما برایشان حق استادی داشته ایم.
برایش مراسمی نمی گیرند اما یکی از همکاران دجلش که جای پسرش است دعوتنامه ای به دستش می دهد برای حضور در سالگرد دانته، آن هم همراه با همسر به عنوان مهمان ویژه.
کبیرلینسکی خوشحال است و همراه زن بدقلقش که برای شرکت در سالگرد دانته به خودش هم رسیده  به عنوان یک فرهیخته راه می افتد. اما... روز، ماه، و حتی سالن مراسم دقیق است اما سال مراسم برای سال پیش است...
کبیرلینسکی را دست انداخته اند!!!
***
 
این گزارشی بود از داستان بلندی به نام «سالگرد دانته»(Dantenin yubleyi) به قلم یکی از نویسندگان سرشناس جمهوری آذربایجان. در این داستان کبیرلنسکی را دست انداختند و به جای قدردانی و تقدیر از زحماتی که البته شاید خیلی هم مهم نبوده باشد در مقابل خانواده اش او را تحقیر کردند. این داستان اگرچه داستان یک فرد است اما گاه در طولانی مدت امکان دارد برای یک نسل هم اتفاق بیافتد. گاه ممکن است یک نسل سالها خون دل بخورد، از اولیات زندگی و معیشتش بگذرد، دردها و زخم ها را به جان بخرد اما به هنگام بدرقه اش نه برایش دسته گلی بیاورند و نه نامی از او یاد کنند. حال در این میان مشکل از کبیرلینسکی است یا همکارانش؟!
 
اگر امروز در میان ستون نویسان نشریات و سایتهای مختلف تبریز و فعالان عرصه فرهنگ و هنر استان نگاهی کنیم چهره های جدید فراوانند و چهره های قدیمی کم. این یعنی این که نسلی جدید پا به عرصه گذاشته است و نسل پیشین یا میدان را خالی کرده و یا کنار گذاشته شده است. نسلی که امروز فعال است و می نویسد هم روزی به حکم قطعی تقدیر کنار خواهد رفت اگر کنارش نگذارند. یعنی ما امروز همراه با گروهی از کبیرلینسکی ها زندگی می کنیم و فردا خود اعضای گروه جدیدی از آنان خواهیم بود! در این جا دو نکته را می توان متذکر شد:
 
نخست آن که رفتار ما با کبیرلینسکی های اطرافمان چگونه است؟! برایشان بزرگداشت و تقدیر می گیریم یا صرفا با دعوت از آنان به سالگرد دانته حس احترام به پیشکسوتان را ارضا  می کنیم؟ و اما مسئله مهمتر این که برای دوره کبیرلینسکی بودن خود فکری کرده ایم؟! در هر حال ما جوانان نیز محکوم به این تقدیر محتومیم و باید در آن روز که انتظار مراسم بزرگداشتی را برای خود داریم باید بتوانیم با رویی گشاده به آنچه در پشت سرنهاده ایم نگاه کنیم. شرط اساسی این سربلندی را باید در تاثیرگذاری و اثرآفرینی در روزگار فعالیت دانست. باید بتوانیم در روزگاری که ما قلم را و عرصه فرهنگ را در دست داریم تاثیری مثبت که امکان انتقال آن به نسل بعدی وجود داد بیافرینیم.
 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۸:۱۶
مسعود صدرمحمدی

ادامه پرونده گولن: جریان گولن؛ تکفیری‌های کت‌شلواری-6/گفت‌وگوی من با یک پژوهشگر ترکیه‌ای-2

...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیدین آلتای، روزنامه نگار و پژوهشگر کرد ترکیه‌ای از پژوهشگران عرصه سیاست و فرهنگ ترکیه است. او سردبیر سایت خبری تحلیلی «7sabah» هم هست. آلتای اطلاعات جالبی در مورد فعالیت‌های جریان گولن و پشت صحنه فعالیت‌های این گروه برای مقابله با اسلام انقلابی در منطقه دارد. با او درباره این جریان به گفت‌وگو نشستیم. بخش اول از این گفت‌وگو در روزهای قبل در اینجا منتشر شد.

او می‌گوید: «جریان گولن در مواقع بسیاری در برابر احکام قرآنی و عقاید اسلامی حتی ایستادگی می‌کند. این نوع اقدامات با نظریه «حجاب جز واجبی از اسلام نیست» آغاز شد و اکنون به حدی جرات اهانت به شخصیت‌های اسلامی مسلمانان را پیدا کرده است که قائل است می‌توان قسمت «اشهد ان محمدا رسول الله» را از اذان حذف کرد. این جماعت کار را به جایی رسانده که حماس و حزب الله را به عنوان گروه‌های تروریستی می‌شناسد اما جنایات اسرائیل را به عنوان دفاع از خود مشروع می‌داند.» بخش دوم از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

* تسنیم: در نظر فتح الله گولن رابطه دین و سیاست چطور باید باشد؟ تا جایی که اطلاع دارم گولن در صف مخالفان مرحوم اربکان قرار داشت، چه تفاوتی در نوع نگاه این دو فرد و جریان نسبت به رابطه اسلام و سیاست وجود دارد؟

حقیقت آن است که جریان گولن هیچ گاه خارج از جهان سیاست نبوده است. اما در میدان سیاست به جای حمایت از افراد و حزب‌های دارای هویت اسلامی حمایت خود را شامل حامل جریانات و احزاب لائیک و چپ کرده است. دلیل این موضع‌گیری‌هایشان نیز در این است که جماعت گولنی هر جریان، حزب و طریقتی را که هم‌چون آن‌ها نباشد را باطل و ناحق می‌داند و در ساحت اسلامی هیچ رقیب و آلترناتیوی را برای خود بر نمی‌تابد. در واقع وجود یک حزب یا جریان اسلامی که دارای نوع فهمی متفاوت از آنان بوده و دارای گرایشاتی امتی، واحد اسلامی و منافع کل جهان اسلام باشد برای آنان به مثابه یک تهدید جلوه می‌کند. این یک دلیل مخالفت گولن با مرحوم اربکان بود.

دلیل دیگری که می‌توان بیان کرد این است که مرحوم اربکان در حزب خود مواضع بسیار سخت و تندی در برابر اسرائیل و آمریکا از خود به نمایش می‌گذاشت. این نوع نگاه اربکان طبیعی بود که با سیاست و پروژه نزدیکی به غرب و منافع آمریکایی- اسرائیلی جماعت گولن در تضاد بود. با توجه به این واقعیت اربکان هم جماعت گولن و هم محور آمریکا- اسرائیل را سخت ناراحت می‌کرد. برای همین هم با بر سر کا رآمدن حزب رفاه در ترکیه اصلی‌ترین ناراحتی و نارضایتی را جماعت گولن احساس می‌کرد.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۷:۵۶
مسعود صدرمحمدی

ادامه پرونده گولن: جریان گولن؛ تکفیری‌های کت‌شلواری-۵/گفت‌وگوی من با یک پژوهشگر ترکیه‌ای-۱


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیدین آلتای، روزنامه نگار و پژوهشگر کرد ترکیه‌ای از پژوهشگران عرصه سیاست و فرهنگ ترکیه است. او سردبیر سایت خبری تحلیلی «7sabah» هم هست. آلتای اطلاعات جالبی در مورد فعالیت‌های جریان گولن و پشت صحنه فعالیت‌های این گروه برای مقابله با اسلام انقلابی در منطقه دارد. با او درباره این جریان به گفت‌وگو نشستیم. بخش اول از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

* تسنیم: ابتدا بهتر است در مورد رابطه جریان گولن و جریان نورچی‌ها که پیروان بدیع الزمان نورسی هستند صحبت کنیم. با توجه به این که گولنیست‌ها اکثراً خود را شاخه‌ای از جریان نور می‌دانند به نظر شما بین جریان گولن و جریان سعید نورسی چه رابطه‌ای وجود دارد؟

باید بگویم که جریان نور جریانی کاملا مجزا و متفاوت از این جریان است. ما باید جریانی را که عالمی اسلامی به عرصه اجتماع آورده است را  با این جریان جدا بدانیم. جریانی که آن عالم اسلامی که در راه اندیشه‌هایش در طول حیات خود با هزار و یک ابتلا و گرفتاری روبرو شده و بخش قابل توجهی از زندگی‌اش را در تبعید و زندان گذرانده و در نهایت نیز اعدام شده است، با این جریان متفاوت است. فتح الله گولن در دوره‌ای که بدیع الزمان نورسی در قید حیات بود با او دیداری نداشته است و حتی به دلیل کرد بودن او حتی از دیدار با او استنکاف می‌کرده است.

آیدین آلتای

اما پس از وفات بدیع الزمان نورسی به یکباره فتح الله گولن پیدایش می‌شود و متاسفانه با گذشت مدتی با وجود تفاوت‌های فکری قابل توجهی که با سعید نورسی داشته تبدیل به یکی از سران جریان نور که دنباله روان سعید نورسی بودند، می‌شود. در این که چرا این وضعیت به وجود آمد اقوال مختلفی وجود دارد. اما به نظر من مطرح شدن گولن و ارتقا آن تا این سطح در واقع توطئه‌ای بود برای در هم شکستن و  تحت کنترل در آوردن جنبش مقاومتی که در کل آناتولی شکل گرفته بو

د و روز به روز تقویت می‌شد.

برای اثبات این نظریه‌ام  نیز اسناد و مدارک لازم را می‌توانم ارائه دهم.  بدیع الزمان رهبری اسلامی است که مردم را به قیام برای ساختاری اسلام دعوت کرده و بهای لازم برای این دعوتش را نیز پرداخت. اما گولن شخصی دقیقًا بر خلاف این تفکر است. حتی پس از برهه ای خاص از خوانده شدن کتاب‌های سعید نورسی در خانه‌های جمعی این جریان ممانعت به عمل آمد و مقرر شد که کتاب‌های گولن جایگزین آنها شود. به صورت اجمال اگر بخواهم عرض کنم باید بگویم که فتح الله گولن دارای اندیشه‌ای مانند سد مقابل اسلام در ترکیه است. این جریان بیشتر به دنبال اسلامی ملایم و نزدیک به اروپا و غرب است تا اسلامی مربوط به جهان اسلام. اگر به فعالیت‌ها و موضعگیری‌های 15 سال اخیر او نگاهی اجمالی داشته باشیم این حقیقت را به روشنی مشاهده خواهیم کرد. بارزترین و روشن‌ترین پروژه‌ای هم که برای این نوع اندیشه او می‌توان ارائه داد پروژه گفتگوی ادیان اوست.

* تسنیم: میزان نفوذ و تاثیرگذاری شخص فتح الله گولن بر روی اعضای جریان در چه حدی است یا به عبارت دیگر می توان چنین پرسید که چه عواملی اعضای جریان را به او و این جریان متصل می کند؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ فروردين ۹۳ ، ۱۷:۵۱
مسعود صدرمحمدی

خبر در مورد تصویری که در رسانه های ترکیه انعکاس فراوانی پیدا کرد.

....

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های ترکیه در روزهای گذشته در حجم وسیعی عکس یادگاری یکی از فعالان شناخته شده جریان گولن با سربازان اسرائیلی را منتشر کردند.

این تصویر که توسط «یاسمن آکسوی»، دختر «بکیر آکسوی» از سران شناخته شده جریان گولن و رئیس یکی از تشکیلات‌های جوانان این جریان تحت عنوان «نسل طلایی» (Golden Generation) در صفحه شخصی اجتماعی‌اش منتشر شد مربوط به زمانی است که او در سفر به فلسطین اشغالی بوده است و با سربازان ارتش این کشور عکس یادگاری گرفته است.

گولن

رسانه‌های ترکیه در روزهای گذشته با پوشش وسیع این تصویر با تیتر «دختر آکسوی طرفدار صهیونیست‌ها از آب در آمد» دور جدیدی از افشاگری‌ها در مورد رابطه جریان گولن با  رژیم صهیونیستی را آغاز کرده‌اند.

جریان گولن همواره متهم به طرفداری از اسرائیل و داشتن روابط تنگاتنگ با این رژیم بوده است. از سوی دیگر این جریان هیچ‌گاه در برابر جنایات این رژیم لب به سخن نگشوده و تمام این جنایات را به‌عنوان دفاع از خود مشروع می‌داند.

جریان گولن حزب‌الله، حماس و ایران را به‌دلیل مبارزه با اسرائیل متهم به خشونت می‌کند. این جریان در مواجهه با ماجرای کشتی ماوی مرمره که گروهی از فعالان حقوق بشری برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه اقدام به سفر به این منطقه کرده بودند و توسط سربازان رژیم صهیونیستی به قتل رسیدند، با عنوان کردن این مطلب که «این کشتی باید از اسرائیل اجازه ورود به غزه می‌گرفته» به دفاع از رژیم صهیونیستی پرداخت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ فروردين ۹۳ ، ۱۸:۱۲
مسعود صدرمحمدی

گزارشی از نقش ماموران امنیتی آمریکا در روبه راه کردن کارهای گولن.

...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همواره رابطه جریان فتح الله گولن با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از موضوعات مورد بحث و مذاکره بوده است. اما به دلیل این که اسناد قابل اعتنا و مهمی در این موضوع در دست محققان نبود همواره از این موضوع به عنوان بحثی مبهم در مورد مسئله جریان گولن یاد می‌شد. این حقیقت که جنبش گولن به‌دقت سعی کرده که از احساسات ضداسرائیلی در داخل محافل اسلامی ترکیه دوری جوید (برای مثال مخالفت مشهور گولن با کاروان آزادی غزه در سال 2010) به‌عنوان مدرکی برای اثبات وجود نقشه‌ای اسرائیلی مورد استناد قرار می‌گیرد.

برخی رسانه‌ها در ترکیه معتقدند که جنبش گولن ستون پنجم یا اسب تروآی "صهیونیسم" است. اما در ماه‌های اخیر با افزایش حجم افشاگری‌ها نسبت به این جریان و شخص فتح الله گولن جزئیات جالبی از نزدیکی میان این جریان و سازمان‌های امنیتی آمریکا به دست آمده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی راست خبر سیبل ادموندس، روزنامه نگار و مترجم اف بی ای در منطقه آسیای میانه که در برنامه «یاز بوز» شبکه آی ترکیه شرکت کرده بود، تصریح کرد: گولن یک نماد است، آنچه مهم است مارک گولن است، سیا از سال 1997 شروع به استفاده از گولن کرده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ فروردين ۹۳ ، ۱۸:۰۸
مسعود صدرمحمدی

یادداشتی در مورد ریشه های فکری جریان گولن و رابطه آن با جریان نورچی ها که در تاریخ 23 اسفند 1392 در خبرگزاری تسنیم منتشر شد. (البته طی مصاحبه های اخیری که با کارشناسان ترکیه ای انجام داده ام اطلاعات جدیدی به دست آورده ام که بعدها منتشر می کنم)

....

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کشور ترکیه چند ماهی است که گرفتار بحرانی سیاسی اجتماعی موسوم به درگیری اردوغان و فتح الله گولن و یا حزب عدالت و توسعه و جماعت گولن است که این بحران توانسته است تا لایه های زیرین قدرت در این کشور را به جنبش درآورد. دلیل این حجم تاثیرگذاری را باید بیش از آن که در سیاسی بودن قضیه دانست باید در ریشه های فکری، عقیدتی آن جستجو کرد. از این رو در این نوشتار به طور اجمال به بررسی عقبه فکری جریان گولن و خلاصه ای از دیدگاه‌های او پرداخته می‌شود.

برای فهم دقیق موضوع فتح‌الله گولن لاجرم باید ابتدا به تاریخ جریان نور و نورجی ها و سپس کیستی گولن پرداخته شود و سپس اشاره‌ای به حوادث اخیر شود.

بدیع الزمان

سعید نورسی (1878 – 1960) که اکنون بیشتر با لقب بدیع الزمان نورسی شناخته می‌شود از جمله شخصیت‌های تاثیر گذار ترکیه در اوایل دوران جمهوری بود که با نگاشتن مجموعه کتاب‌ها، یادداشت‌ها، نامه‌ها و ارائه سخنرانی‌هایی که به بازداشت و تبعید وی انجامید توانست با ایجاد جریانی در برابر موج لائیسیته و کمونیسمی که توسط دولت آتاترک ایجاد شده بود در حد خود مقاومت کند. این مجموعه آثار او، اکنون با عنوان دوره 13 جلدی رسائل نور شناخته می‌شود.

نورسی توانست در زمان حیات خود با ایجاد شبکه‌ای از شاگردان اندیشه‌های خود را در جغرافیایی گسترده منتشر کند، به طوری که در سال‌های نخست جمهوریت که فعالیت‌های دینی با محدودیت‌های فروانی روبرو بود رسائل نور نورسی به صورت دست نویس و فرد به فرد در محدوده وسیعی توسط همین شاگردان پخش شد. با توجه به جو خفقان دیکتاتوری که در آن دوره حاکم بوده است شاگردان او در خانه‌های تیمی جمع شده و به بازخوانی و بازنویسی گفتارها و نوشتارهای استاد خود می‌پرداختند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ فروردين ۹۳ ، ۰۰:۱۵
مسعود صدرمحمدی