هیق

هیق نام روستای پدری ماست. اگرچه سالهاست که دیگر در آن روستا زندگی نمی‌کنیم، اما «هیق» برای ما نماد ریشه‌ها و اصالت‌هاست. این «ریشه‌ها» و «اصالت‌ها» دقیقا آن چیزی است که در این صفحه عالم مجاز در پی آنیم...

هیق

هیق نام روستای پدری ماست. اگرچه سالهاست که دیگر در آن روستا زندگی نمی‌کنیم، اما «هیق» برای ما نماد ریشه‌ها و اصالت‌هاست. این «ریشه‌ها» و «اصالت‌ها» دقیقا آن چیزی است که در این صفحه عالم مجاز در پی آنیم...

گزارشی از نقش ماموران امنیتی آمریکا در روبه راه کردن کارهای گولن.

...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همواره رابطه جریان فتح الله گولن با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا از موضوعات مورد بحث و مذاکره بوده است. اما به دلیل این که اسناد قابل اعتنا و مهمی در این موضوع در دست محققان نبود همواره از این موضوع به عنوان بحثی مبهم در مورد مسئله جریان گولن یاد می‌شد. این حقیقت که جنبش گولن به‌دقت سعی کرده که از احساسات ضداسرائیلی در داخل محافل اسلامی ترکیه دوری جوید (برای مثال مخالفت مشهور گولن با کاروان آزادی غزه در سال 2010) به‌عنوان مدرکی برای اثبات وجود نقشه‌ای اسرائیلی مورد استناد قرار می‌گیرد.

برخی رسانه‌ها در ترکیه معتقدند که جنبش گولن ستون پنجم یا اسب تروآی "صهیونیسم" است. اما در ماه‌های اخیر با افزایش حجم افشاگری‌ها نسبت به این جریان و شخص فتح الله گولن جزئیات جالبی از نزدیکی میان این جریان و سازمان‌های امنیتی آمریکا به دست آمده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی راست خبر سیبل ادموندس، روزنامه نگار و مترجم اف بی ای در منطقه آسیای میانه که در برنامه «یاز بوز» شبکه آی ترکیه شرکت کرده بود، تصریح کرد: گولن یک نماد است، آنچه مهم است مارک گولن است، سیا از سال 1997 شروع به استفاده از گولن کرده است.

کارشناس مسائل ترکیه و آسیای میانه در ادامه گفت: سیا گولن را به امریکا آورد و در خانه‌ای نزدیک به مرکز خود مستقر کرد و اکنون گولن 15 سال است در امریکا زندگی می‌کند و یک شبکه 20 الی 25 میلیارد دلاری را کنترل می‌کند و کسی نمی‌داند که این پول‌ها از کجا بدست آمده است.

وی افزود: البته جماعت گولن به این پول‌ها بسنده نکرد و در داخل ترکیه نیز یک شبکه رسانه‌ای گسترده‌ای را ایجاد نموده و از طریق خرید انسان‌ها، در تشکیلات‌های پلیس، قضایی و نظامی ترکیه نفوذ کرده است. همچنین این مترجم پیشین اف بی ای، بزرگترین حامی جماعت گولن در امریکا را لابی یهودی دانست.

پس از اظهارات این کارشناس اطلاعاتی روزنامه آکشام ترکیه نیز اسناد جالبی در مورد جزئیات نزدیکی شخص گولن به سازمان سیا منتشر کرد. با انتشار اسناد محرمانه‌ای در مورد اقامت فتح الله گولن، رهبر جریان گولن در جهان معلوم شد که کارشناسان اطلاعاتی آمریکا ضامن او برای دریافت کارت سبز اقامت در آمریکا شده‌اند.

بر اساس اسناد تازه منتشر شده‌ای که مخالفان گولن منتشر کرده‌اند جرج فیداس، کارشناس تحلیل‌گر اداره سیا در حوزه بالکان و گارهام فولرین مشار امنیتی سازمان اطلاعات آمریکا دو فردی هستند که ضامن او برای دریافت کارت سبز اقامت در آمریکا شده‌اند.

بر اساس این اسناد که روزنامه آکشام ترکیه منتشر کرد در سال 2008 میلادی دادگستری ایالت پنسیلوانیای آمریکا کارت سبز اقامت پیشین گولن را به علت «مورد حمایت واقع شدن از سوی هولدینگ‌های مالی بسیار بزرگ و رهبری جریانات دینی و سیاسی در خارج» غیر معتبر اعلام کرده است که پس از آن گولن با مراجعه به این دادستانی درخواست صدور مجدد کارت سبز داده است.

او در این درخواست خود با اشاره به این که ابدا قائل به تحرکات سیاسی نیست و از این که با نام اسلام دست به اقدامات سیاسی بزنند بیزار است خود را به عنوان متخصص مسائل تعلیم و تربیت معرفی کرده است. پس از این درخواست او، دو کارشناس و مامور برجسته اطلاعاتی آمریکا جرج فیداس، کارشناس تحلیل گر اداره سیا در حوزه بالکان و گارهام فولرین مشار امنیتی سازمان اطلاعات آمریکا با ضمانت او امکان صدور دوباره کارت سبز را فراهم کرده‌اند.

اما با اقدامات اخیری که جریان گولن در ترکیه انجام داد و رسوایی‌های بزرگ اطلاعاتی و اداری‌ای که به نام آن‌ها منتشر شد احتمال دارد وزارت دادگستری آمریکا باردیگر کارت سبز او را که از سال 1990 در این کشور به سر می‌برد بی اعتبار اعلام کند. البته اگر بار دیگران ضامنان غیبی کمک کار گولن نباشند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی