هیق

هیق نام روستای پدری ماست. اگرچه سالهاست که دیگر در آن روستا زندگی نمی‌کنیم، اما «هیق» برای ما نماد ریشه‌ها و اصالت‌هاست. این «ریشه‌ها» و «اصالت‌ها» دقیقا آن چیزی است که در این صفحه عالم مجاز در پی آنیم...

هیق

هیق نام روستای پدری ماست. اگرچه سالهاست که دیگر در آن روستا زندگی نمی‌کنیم، اما «هیق» برای ما نماد ریشه‌ها و اصالت‌هاست. این «ریشه‌ها» و «اصالت‌ها» دقیقا آن چیزی است که در این صفحه عالم مجاز در پی آنیم...

در مورد شخصیت و کیستی فواد آونی در میان روزنامه نگاران ترکیه حرف و حدیث فراوانی است اما به هر حال مقالاتی که در این اواخر در مورد جریان گولن و نوع تفکر آنها در مورد ایران و تشیع منتشر کرده است را نمی توان نادیده گرفت. این بخش نخست است و بخش دوم نیز چند روز دیگر ان شا الله منتشر خواهد شد.

...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فواد آونی، نویسنده و روزنامه نگار مشهور ترکیه در سلسله مقالاتی که با تازگی با نام «جماعت گولن و ایران هراسی» منتشر کرده است به بررسی جنبه‌های جدیدی از فعالیت‌های جریان گولن علیه ایران و انقلاب اسلامی اشاره کرده است.

آونی در این سلسله مقالاتی که در رسانه‌های مختلف ترکیه بازتاب قابل توجهی داشته است با اشاره به این که جماعت گولن با استفاده از توان رسانه‌ای خود هر سفیدی را سیاه و هر بدی را می‌تواند خوب جلوه دهد با اشاره به مخالفت این جریان با ایران می‌نویسد: «زمانی که ترکیه در تابستان امسال با درگیری‌های داخلی و تظاهرات‌های حوادث پارک گزی مواجه شد، جماعت -گولن- تمام تلاش خود را برای پیدا کردن یک دست خارجی و نشان دادن این اتفاقات به عنوان یک نوطئه از سوی دشمنان خارجی به کار برد. طبیعی بود که مقصود آنان از این دشمن، ایران است. آنان حتی این حوادث داخلی را در ارتباط با حوادث سوریه تحلیل کرده و شهروندان علوی ترکیه را متهم به اقدام برای انتقام از حکومت در برابر حوادث سوریه کردند.»

گولن

وی ادامه می‌دهد: «برخی قلم‌ها هستند که فقط برای جماعت گولن می‌نویسند و همینطور برخی سخنرانان، اساتید دانشگاه، روشنفکران، الهیات دانان و افراد دیگری هستند که وابسته به جماعت گولن هستند و فقط با نگاه به دهان اربابان خود به یکباره همگی دست به یک کمپین هماهنگ علیه ایران می‌زنند.»


آونی سپس با هدف ریشه‌یابی این اندیشه ضد ایرانی جماعت گولن می‌نویسد: «برای فهم این میزان از دشمنی تنها دو دلیل را می‌توان عنوان کرد یا منبع این همه واهمه از ایران اندیشه‌های خاص جماعت گولن است و یا ریشه این همه ایران هراسی را باید در تداوم یک موج آگاهانه تبلیغاتی علیه ایران ارزیابی کرد.»

وی در توضیح این دو دلیل و ارزیابی آن‌ها با طرفداری از گزینه دوم می‌نویسد: «البته که گزینه نخست نیازی به بحث ندارد. جماعت گولن با عنوان کردن این مطلب که تشیع یک زیان و ضرر به جامعه اسلامی است هم این مذهب و هم بالتبع آن ایران را به طور مداوم مورد هدف قرار می‌دهد.» از این رو او هم جامعه این حملات علیه تشیع را که از سوی جماعت انجام می‌شود را ریشه‌دار در حساسیت‌های مذهبی جماعت می‌داند و جماعت نیز هم چون سایر موارد به خوبی از این حربه برای حمله به ایران استفاده می‌کند.

آونی در بررسی ارجحیت گزینه دوم می‌نویسد: «اما زمانی که به نوع روابط جماعت با سایر گروه‌های مسلمان سنی دقت می‌کنیم، می‌بینیم که عداوت جماعت با این گروه‌ها چیزی کمتر از دشمنی‌اش با تشیع ندارد. زمانی که این اسلوب رفتاری را از سوی جماعت با اهل سنت نیز مورد فهم قرار می‌دهیم مشخص می‌شود که درد آنها درد دین نیست و آنها تنها از دین برای ساکت کردن افکار عمومی بهره می‌برند.»

وی ادامه می‌دهد: «برای اثبات این که طرح‌های ایران‌هراسی جماعت تنها تداوم پروژه جهانی غرب در برابر ایران است کافی است تا آشنایی دورادوری با افکار این گروه و اقدامات آن‌ها داشته باشید و یا در رده‌های بسیار سطحی و ابتدایی این گروه عضویت یابید تا تمام این پروژه برای شما روشن شود. این یک حقیقت آشکار است که غرب برای دست یابی به آنچه با نام پروژه «خاورمیانه بزرگ» مطرح است نیازومند یک سری دشمنی و جنگ‌های پایدار است که مهم‌ترین آن عداوت و درگیری مذهبی است. غرب برای دستیابی به اهداف خاورمیانه بزرگ در ترکیه نیز دست به اقداماتی در زمینه‌های سیاسی، نظامی و اجتماعی زد که جماعت گولن شاخه‌ای از این طرح است که توانست حتی تا بیرون  از مرزهای ترکیه نیز شعاع فعالیت‌های خود را گسترش دهد. البته اهمیت جماعت در این طرح بسیار بیشتر از سیاسیون است چرا که مردان سیاست تغییر می‌کنند و صحنه سیاست دچار تغییرات می‌شود اما جماعت از روز نخست بوده و تا هرجا که پروژه ادامه داشته باشد پایداری خواهد کرد.»

این روزنامه نگار و فعال فرهنگی ترکیه با اشاره به شانتاژهای خبری جماعت گولن می‌نویسد: زمانی که گفتارهای روزنامه نگاران، نویسندگان، دانشگاهیان، فیلمنامه نویسان و مناظره‌کنندگان جماعت را در موضوع ایران مورد بررسی قرار می‌دهیم به طرز عجیبی شبیه هم هستند. گو آن که همگی از یک منبع واحد اقتباس انجام داده باشند. جالب آن است که هیچ کدام از آنها در موضوعی که صحبت می‌کنند هیچ تجربه عینی و دقیقی ندارند و تنها با نگاهی بازاری دست به فروش اندیشه‌هایی که تحویلشان داده شده است، می‌زنند.»

آونی در یکی دیگر از این سلسله مقالات خود برای اثبات وابستگی جریان گولن به پروژه بزرگ آمریکایی-اسرائیلی، خوانندگان خود را به مقایسه عملکرد فتح الله گولن در برابر اسرائیل و عملکرد او در برابر دشمنان اسرائیل دعوت می‌کند. او می‌نویسد: «از روزی که جماعت گولن دست به فعالیت زده است یک بار در مورد اسرائیل سخن گفته است و آن هم زمانی بود که صدام با موشک خایش اسرائیل را مورد هدف قرار داد و این جماعت برای کودکان یهودی‌ای که ترسیده بودند اشک ریخت. اما در مقابل می‌توانید فعالیت‌های رسانه‌ای جماعت و اعضای آن را در مورد ایران، حماس، حزب الله در نظر بیاورید و یا حتی در قضیه کشتی ماوی مرمره ببینید که چطور دستگاه بزرگ رسانه‌ای جماعت خود را به تغافل زد و از هر پوششی در مورد جنایات اسرائیل در مورد این اقدام بشردوستانه سرباز زد.»

وی ادامه می‌دهد: «برای پی بردن به عمق این عداوت و نیز فهم این موضوع که آن‌ها از هر حربه‌ای علیه ایران استفاده می‌کنند، نوشته‌ها و سخنرانی‌های اعضای جریان را بررسی کنید. آنان بی آن که هیچ تفکر شخصی خاصی در این مورد داشته باشند صرفاً به عنوان پس دادن درس‌هایی که خوانده‌اند از ایران بدگویی می‌کنند و در این راه مکرراً عبارت‌های شیعه و فارس را برای برانگیختن تعصبات مذهبی و نژادی زبانی مخاطبان خود استفاده می‌کنند. برای نمونه می‌توانید به رسانه‌ها و بولتن‌های خبری گروه رسانه‌ای «سامان یولو» (یکی از چند گروه رسانه جماعت) مراجعه کنید تا متوجه شوید که آنان به چه نحوی از این کلمات به عنوان تحقیر استفاده می‌کنند.»

فواد آونی برای فهم عمق سوء استفاده‌های جماعت گولن از هر اهرمی برای حمله به ایران در افکار عمومی جهان اسلام و نیز نشان دادن نوع نگاه آنان به مسئله ایران می‌نویسد: «در میان جماعت حدیثی مشهور است که به نقل از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌کنند که پیش از وقوع قیامت کاخ سفید کسری به دست مسلمانان فتح خواهد شد. آنان با تاویل این حدیث به وضعیت کنونی چنین عنوان می‌کنند که برای فتح جهان توسط اسلام باید نخست، ایران را از میان برداشت.»

وی در تشریح علت این تنفر جماعت ادامه می‌دهد: «آمریکا اولویت ماموریت جماعت را نفوذ در کشورهای آسیایی جهان اسلام قرار داه است و طبیعی است که دروازه آسیا برای ترکیه، ایران است. اما جماعت با یک مشکل مواجه شد و آن این که ایران اجازه فعالیت برای جماعت را در ایران نداد و از سوی دیگر این اقدام ایران باعث شد تا کشورهای دیگر نیز نسبت به جماعت مشکوک شوند و این کارها را برای جماعت دشوار کرد.»

وی در بخش دیگر از این سلسله نوشتارهای خود می‌نویسد: «با توجه به این کینه است که جماعتی که متن عمومی ناآگاه جامعه را تحت تبلیغات خود برای گفتگوی ادیان با مسیحیان  قرار داده است شیعیان را به عنوان مرکب یهودیان در جهنم معرفی می‌کند. آنان با تحت تاثیر قرار دادن سیستم‌های امنیتی کشور سعی می‌کنند هر جنایت بی‌صاحبی را متوجه یاران کنند، شهروندان عادی را به دلیل رفت و آمد به ایران مورد سوء ظن قرار دهند و حتی سیستم‌های دولتی و بازرگانی را از برقراری ارتباطات عادی تجاری با ایران بازدارند.»

نظرات  (۲)

سلام.
شهادت حضرت زهرا تسلیت باد...
با چند کلمه حرف راست منتظر شما و نظراتتون هستیم...
نظرات زیبای شما باعث دلگرمیست...
یا زهرا
اللهم عجل لولیک الفرج

التماس دعا
سلام.
ممنون از مطالب زیبا و مفیدتان..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی