جریان گولن؛ تکفیریهای کتشلواری(11)؛ جریان گولن کادرسازی برای «جماعت» را از دوران دانشآموزی شروع میکند
پرونده جریان گولن همچنان ادامه دارد...
...
به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، عزیر ییغیت از فعالان حقوق بشری و رسانهای شناخته شده ترکیه است. او به جهت فعالیتهای روشنگرانهاش در عرصه بین المللی در موضوعات شیعیان بحرین و شیعیان جمهوری آذربایجان فردی تاثیر گذار شناخته میشود. ییغیت در گفتوگو با تسنیم در موضوع جماعت گولن و فعالیتهای فرهنگی رسانهای آنها به پرسشهایی در این موضوع پاسخ داد. مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
* تسنیم: با توجه به حوادث اخیر ترکیه در خارج از ترکیه، جریان گولن به عنوان یک جریان سیاست پیشه شناخته میشود حال آنکه با در نظر گرفتن سیر این جریان در دورههای مختلف میتوان ادعا کرد که این گروه یک جریان فرهنگی و اجتماعی است. در صورتی که با این نظر موافق باشید در مورد بنیانهای اجتماعی این جریان لطفا توضیح دهید.
ترکیه نیز مانند بسیاری از کشورهای غربی و شرقی در آستانه هر انتخاباتی شاهد جوسازیها و تبلیغات و ضدتبلیغات فراوانی از سوی جریانهای مختلف میشود که گاه وضعیت ناخوشایندی نیز به خود میگیرد. در انتخابات اخیر کشور با جوی که تا کنون سابقه نداشته است، روبرو شد. جریانی که خود را با نام «حرکت هیزمت» (جنبش خدمت) معرفی میکرد دست به عملکردی که هیچ رابطهای با شخصیتی که از خود تعریف میکرد، نداشت، زد. این حوادث نشان داد این جماعت که برای اهداف سیاسی داخل در مجادلات و کشمکشهای سیاسی شد بیش از آن که نهادی اجتماعی باشد تشکیلاتی است که در داخل دولت خود را ساخته است و میتواند علیه هر کسی که احساس خطر کند دست به هر کاری بزند و اکنون نیز به حیات خود ادامه میدهد. به نظر من جماعت نه یک نهاد اجتماعی و حتی نه یک نهاد سیاسی است. بلکه این تشکیلات گروهکی است که بر اساس منافع مشترک برخی افراد به وجود آمده است.
* تسنیم: با توجه به فعالیت شما در حوزه موضوعات فرهنگی لطفاً در مورد سیاستگذاریهای فرهنگی جماعت گولن توضیح دهید.
زمانی که در مورد فعالیتهای فرهنگی جماعت گولن به بحث مینشینیم اصلیترین فعالیتی که به چشم میخورد المپیادهای زبان ترکی است. پس از آن مسابقات علمی مختلف، اردوهای تفریحی در مقیاسهای کوچک و برگزاری کمپهای خانگی و گروهی و برخی موارد مشابه آن در سطح بعدی قرار میگیرد. این فعالیتها عموما در دو نوع محدود و عمومی برگزار میشود. فعالیتهای محدود با مشارکت چند مرکز و خانههای تحت نظرات برادر و خواهرهای جماعتی برگزار میشود، اما فعالیتهای عمومی در گسترههای گاه بینالمللی برگزار میشود که بیشتر به عنوان نوعی مانور و برای نشان دادن قدرت انسانی و برنامهریزی جماعت به افراد عضو و سایر انسانها برگزار میشود.
* تسنیم: در میان فعالیتهای فرهنگی جماعت، فعالیتهای رسانهای هم به صورت مشهود به چشم میخورد. در این موضوع توضیح بیشتری میدهید؟
حجم کثیری از فعالیت رسانهای تحت رهبری جماعت به عنوان قویترین جناح رسانهای کشور که تحت یک رهبری متمرکز و بر اساس خط و مشیهای واحد حرکت میکند، در حال فعالیت است. جماعت گولن هم در رسانههای مکتوب و هم در رسانههای صوتی-تصویری دارای سه گروه رسانهای بزرگ است که بیش از 20 کانال تلویزیونی و رادیویی و روزنامه را شامل میشود. تمام این گروهها و رسانههای تحت امر آنها تابع سیاستگذاری واحد و اقدام هماهنگ هستند که این به عنوان یک توان بزرگ قابل توجه است. البته میتواند این سوال برای شما مطرح شود که آنها این حجم بزرگ مالی و انسانی را چطور تامین و مدیریت کردهاند که باید بگویم جماعت از طریق مدارس، درسخانهها، بیمارستانها و گروههای رسانهای خود اقدام به جذب نیرو میکند. در واقع آنها با شناسایی نیازهای خود افراد مجموعه را در دوران پیش از دانشگاه به سمت شغلها و مهارتهای مورد نیاز سوق میدهند و در دانشگاه نیز شرایط تحصیلشان را فراهم میآورند و پس از آن وارد شغل مورد نظر مجموعه میکنند. اما زمانی که این نوع عملکرد را در نظر میگیریم متوجه میشویم که گروه مرکزی که وظیفه برنامهریزی و خط دهی به کل مجموعه را دارد گروهی کارکشته و آموزش تخصصی دیده است.
* تسنیم: نوع نگاه جماعت به ایران و انقلاب اسلامی چگونه است؟
در موضوع نوع نگاه جماعت به ایران میتوان مسئله را از دو جهت مورد بررسی قرار داد. نخست نگرشی دینی به ایران است. جماعت با توجه به این که تنها خود را مکتب حق میداند به صورت طبیعی در برابر هر گروه مذهبی مقاومت میکند و آرزوی شکست آن را در دل دارد. نگاه دوم نیز نگاه سیاسی است که در این موضوع بر اساس موضوع اتقلاب اسلامی به ایران نگریسته میشود. جماعت با توجه به مبانی ارتباطیاش با غرب در مقابل اندیشه انقلاب اسلامی به نیابت از غرب درگیر شده است.
* تسنیم: با توجه به این که جماعت شعار گفتگوی ادیان را سر میدهد، نوع نگاه و عملکردش در قبال شیعه و سایر مذاهب اسلامی چگونه است؟
شیعه در نظر جماعت مذهبی است که از ابتدای تاسیساش تا کنون یک جریان انحرافی در دین بوده است. در مورد ارتباطشان با سایر مذاهب اهل سنت هم این نوع نگاه سخت گیرانه و رادیکالی را میشود، دید. جماعت زمانی که شعار گفتگو و تساهل و تسامح را سر میدهد بیشتر در مورد اتباع سایر ادیان است تا خود مسلمانان. نوع عملکردی که در این چند دهه فعالیت جماعت شاهد آن بودهایم سختگیری حداکثری در برابر گروههای اسلامی است به طوری که در نظر آنان هر کس خارج از جماعت باشد ناحق و باطل است.
* تسنیم: علت تلاش جماعت برای فعالیتهای بین المللی چیست؟ آنها واقعا در صدد تبیلغ دولت ترکیه در جهان هستند؟
همان طور که دولت روسیه به صورت آشکارا پس از تعطیل کردن مدارس جماعت در کشورش اعلام کرد و همان طور که ایران هم به طور ضمنی با اجازه ندادن به فعالیت این مدارس در آن کشور بیان کرده است، اصلیترین فلسفه وجودی مدارس گولن در کشورهای مختلف سودرسانی به سازمان سیا است. برخی افراد ادعا میکنند که این مدارس برای کشور خدمت میکنند اما همین مسائل اخیر نشان داد که مدارس و افراد جماعت دادههای اطلاعاتی امنیتی خودشان را نه به دولت که تنها به افراد خاص خودشان میرسانند و مدیریت اطلاعات را به صورت انحصاری در دست خود نگه میدارند. این انحصارها گاه تا جایی پیش میرود که کشور را به گروهبندی و جناحبندیهای جدید میکشاند.
انتهای پیام/